יום שלישי, 01.07.2025 שעה 17:53

לא ייאמן: עכשיו גם חגורת הבטיחות ברכב חכמה

66 שנה לאחר שמציאה את חגורת הבטיחות המוכרת לכם כיום, וולו מציגה חגורת בטיחות שיודעת להתאים את עצמה לפי נתוני הנהג, תנאי השטח ומידע סטטיסטי

|
חידוש בעולם חגורות הבטיחות  (בינה מלאכותית)
חידוש בעולם חגורות הבטיחות (בינה מלאכותית)

לפני 66 שנה, המציאה וולוו את חגורת הבטיחות התלת-נקודתית – אחת מפריצות הדרך הגדולות ביותר בתולדות עולם הרכב. ההמצאה הזו לא רק סימנה את מחויבותה של החברה השוודית לבטיחות בדרכים, אלא גם הפכה לאבן דרך שזכתה להכרה עולמית. מאז, השפעתה ניכרת בכל רכב מודרני, שכן בזכותה ניצלו חייהם של מאות אלפי בני אדם ברחבי העולם.

אגב, וולוו היתה יכולה לרשום פטנט על אתה חגורה, ולגרוף רווחים נאים מהשימוש הבלעדי בה, אך במקום זאת, החברה קיבלה החלטה חסרת תקדים: לפתוח את הפטנט לשימוש חופשי של כל יצרני הרכב. בזכות המחווה הזו, שזכתה לתשבחות רבות ונחשבת עד היום לגילום נדיר של אחריות תעשייתי, מומחים מעריכים כי נמנעו כמעט מיליון מקרי מוות מאז הרגע בו נכנסה לשימוש מסחרי.

אבל למרות שהישג כזה לבדו היה מספק עבור מרבית החברות, וולוו לא טמנה ידה בצלחת – בעשורים האחרונים המשיכה החברה לחדש בתחום הבטיחות, ובשנים האחרונות פיתחה טכנולוגיות חדשות שמבקשות להעלות את הרף. כעת היא חושפת את הפיתוח האחרון שלה – חגורת בטיחות אדפטיבית חכמה, הראשונה מסוגה בעולם.

החידוש המרכזי של החגורה הזו טמון ביכולתה להתאים את עצמה באופן "חכם" הן למבנה הגוף של הנוסע והן למנח הישיבה שלו, ובו זמנית גם לשינויים שמתרחשים בזמן אמת בנסיעת הרכב. משמעות הדבר היא שאם חגורות הבטיחות הנוכחיות מציעות שלוש רמות בלבד של “הגבלת עומס”, הרי שהמערכת החדשה כוללת לא פחות מ-11 מצבים שונים.

המערכת האמורה פועלת תוך שקלול פרמטרים רבים – זווית ההיגוי, מהירות הנסיעה, תנוחת הגוף של הנוסע, ממדיו הפיזיים ועוד. על בסיס כלל הנתונים הללו, אשר נאספים בעזרת חיישנים המותקנים הן בתוך הרכב והן מחוצה לו, המערכת החכמה של החגורה בוחרת את התגובה המתאימה ביותר. כך לדוגמה, נהג גדול ממדים יקבל רמת עומס גבוהה יותר המותאמתמ למבנה גופו, ואילו נהג קטן יותר יקבל רמת עומס נמוכה יותר, מתוך מטרה להקטין את הסיכון לשברים בצלעות במקרה של האטה פתאומית או תאונה.

הפיתוח המרשים הזה בוצע במרכז הבטיחות של וולוו (Volvo Cars Safety Centre), אשר חוגג השנה 25 שנות פעילות. המרכז מהווה את חוד החנית של מאמצי החברה בתחום הבטיחות, ובמסגרתו פותחו לאורך השנים שורה של פתרונות מהפכניים. החגורה החדשה היא חלק מהאסטרטגיה של וולוו להמשיך ולהיות מובילה עולמית בתחום זה.

אחד ההיבטים החדשניים ביותר בחגורת הבטיחות האדפטיבית הוא יכולתה לקבל עדכוני תוכנה באופן אלחוטי. המשמעות היא שהמערכת תוכל להשתדרג באופן מתמיד, לפתח אסטרטגיות תגובה חדשות ולהתאים את עצמה טוב יותר להרגלים ולנתונים של כל נוסע. כדי לאפשר זאת, משתמשת וולוו במסד נתונים עצום הכולל מידע על למעלה מ-80,000 נוסעים שהיו מעורבים בתאונות אמת.

שימו לב למנגנון החכם מצד ימין למטה במשולש (מתוך האתר הרשמי)שימו לב למנגנון החכם מצד ימין למטה במשולש (מתוך האתר הרשמי)

כל המידע הזה מאפשר לחגורה ללמוד ולשפר את תפקודה – לא רק מתוך תאוריה, אלא מתוך ידע אמיתי שמבוסס על מצבים שקרו בפועל בכבישים. מאגר הנתונים מאפשר גם ניתוחים סטטיסטיים מתקדמים שמסייעים לקבוע אילו פרופילים של נוסעים רגישים יותר לפגיעות מסוגים שונים, ואיך ניתן להפחית את רמת הסיכון עבורם.

עם זאת, נכון להיום החגורה החדשה עדיין אינה משולבת באף אחד מדגמי וולוו הנמכרים לציבור. על פי הודעת החברה, הדגם הראשון שיצויד בטכנולוגיה הזו יהיה ה-Volvo EX60 – רכב פנאי חשמלי חדש שעתיד להיחשף ב-2026. וולוו מציינת כי החגורה תשתלב כחלק ממערך בטיחות מקיף שיהיה מותקן בדגם, ותשמש כאחד המאפיינים המרכזיים שלו.

ההכרזה על החגורה האדפטיבית מעוררת עניין רב בתעשיית הרכב, לא רק בשל החדשנות שבה, אלא גם בגלל השפעתה הפוטנציאלית על תקני הבטיחות העולמיים. אם בעבר נדרשו עשרות שנים עד שחגורת הבטיחות התלת-נקודתית הפכה לסטנדרט מחייב, ייתכן שכיום, עם התפתחות רגולציה מהירה יותר ולחץ ציבורי מוגבר לבטיחות בדרכים, החידוש של וולוו יהפוך במהירות למודל לחיקוי.

כעת עולה השאלה, האם בדומה לפתיחת הפטנט של חגורת הבטיחות הראשונה בשנות החמישים, וולוו תבחר שוב לשתף את הפיתוח עם תעשיית הרכב כולה. נכון לעכשיו אין לכך סימן, אך ההיסטוריה מוכיחה שלפחות בכל הנוגע להצלת חיים – וולוו בהחלט מוכנה לחלוק.

הכותב שי לב שימש בעבר כעורך הראשי של אתר ONE ובימים אלו עורך את מדור האזור המוטורי באתר.

רוצים לדעת ראשונים על כל כתבה במדור האזור המוטורי? היכנסו לתפריט באפליקציית ONE בסמארטפון, בחרו “התראות” וסמנו את האזור המוטורי. נתראה בכתבה הבאה




טוען תגובות...
אסור לפספס
נגןאין גבול לטמטום: מירוץ הטירקסים השנתי
אין גבול לטמטום: מירוץ הטירקסים השנתי
נגןנעה קירל מלמד את דניאל טרנד טיקטוק חדש
נועה קירל מלמדת את דניאל את הטרנד החדש
נגןמה מנור סולומון רוצה מהאוזניים של הכלב?
מה מנור סולומון רוצה מהאוזניים של הכלב?
נגןהמבוגרת שטוענת: "מסי הסכים להתחתן איתי"
המבוגרת שטוענת: "מסי הסכים להתחתן איתי"
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל Winner
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
וולה נוער וילדים
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
גביע העולם למועדונים 25
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
ליגת האומות
מוק' מונדיאל 26 (אירופה)
מונדיאליטו
יורו עד 21כדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה צרפתית
/* LAST / NEXT ROUNDs */