יום שני, 19.05.2025 שעה 17:49

סקודה מפתיעה עם עיצוב חדשני לאופנוע מ-1899

יצרנית הרכבים הצ'כית עיצבה מחדש את ה-Slavia B בן ה-126, כשהפעם הוא חשמלי כמובן ובעל גלגלים שמזכירים גלגלי רכב. אבל מדוע אי אפשר לרכוש אותו?

|
עיצוב חדשני אחרי 126 שנהה (מתוך האתר הרשמי)
עיצוב חדשני אחרי 126 שנהה (מתוך האתר הרשמי)

לפני למעלה ממאה שנים, כשעולם התחבורה היה בראשיתו, יצרני רכבים רבים עסקו לא רק במכוניות, אלא גם באופניים ואופנועים בתחילת דרכם. מה שלא רבים יודעים הוא שסקודה, יצרנית הרכב הצ'כית המוכרת כיום (החלה לייצר רכבים בשנת 1905), התחילה את דרכה דווקא בעולם הדו-גלגלי. בשנת 1895 נוסדה החברה בשם Laurin & Klement, ובשנותיה הראשונות עסקה בייצור אופניים. תוך מספר שנים, בשנת 1899, עשתה Laurin & Klement את המעבר המתבקש לאופנועים – שהם למעשה אופניים עם מנוע – כאשר הציגה את דגם ה-Slavia B, שהפך לנקודת מפנה עבור המותג.

האופנוע Slavia B היה מהחלוצים בתחום בתחילת המאה ה־20, והציג מאפיינים טכנולוגיים מתקדמים לתקופתו. הוא צויד במנוע חד-צילינדרי בנפח של 240 סמ"ק, ובמקורר אוויר שהותקן ישירות על שלדת האופניים. המנוע הפיק הספק של כ־1.75 כוחות סוס בלבד, אך בתקופה ההיא זה היה די והותר כדי להניע את הכלי למהירות מרבית של כ־40 קמ"ש – מהירות נאה לזמנה, במיוחד בהתחשב בתנאי הדרך ובאיכות החומרים. תמסורת הכוח הייתה באמצעות רצועה, מערכת מיושנת כמובן אך יעילה לתקופה, והשלדה נותרה נאמנה לקונספט של אופניים עם שינויים מינימליים לצורך שילוב המנוע.

ה-Slavia B הוכיח את עצמו לא רק ככלי תחבורה, אלא גם ככלי ספורטיבי. הוא השתתף במרוצים, בהם התחרות הקשה בין פריז לברלין – מסלול לא סלול ומאתגר שנמשך על פני מאות קילומטרים. הנהג הצ'כי נרציס פודסדניצ'ק לא זכה במירוץ, אך השלים את המסלול כולו – הישג יוצא דופן בהתחשב בתנאים ובאמינות הכלים באותה תקופה. האתגר הזה סימן את תחילתו של עידן עבור סקודה והעמיק את הקשר בין המותג לבין חידושים טכנולוגיים ונחישות ספורטיבית.

לא יהיה זמין לציבור הרחב לצערנו (מתוך האתר הרשמי)לא יהיה זמין לציבור הרחב לצערנו (מתוך האתר הרשמי)

כאמור קודם לכן, בתחילת המאה ה־20 שינתה סקודה את פניה ועברה להתמקד בייצור מכוניות. עם השנים, שמרה החברה על קשר עקיף לעברה הדו-גלגלי, אך לא חזרה לייצר אופנועים. למרות זאת, בעשור האחרון החלה מגמה בתעשיית הרכב העולמית של חזרה למקורות – עיצוב מחודש של אייקונים מהעבר, עם שילוב של טכנולוגיה מודרנית. סקודה לא נותרה מאחור, ובין השאר הציגה פרשנויות מודרניות לדגמים כמו 200 RS, רכב המסחר הקלאסי 1203, ואף הרכב הראשון שלה, Voiturette, תמיד בצורת קונספט ולא כמודל סדרתי.

בהשראת אותה מגמה, נולד הרעיון להחיות את דגם האופנוע ההיסטורי Slavia B בעיצוב מודרני. המעצב שהופקד על הפרויקט הוא רומן בוקאי – מעצב רכב צרפתי העובד בסקודה ומומחה בעיצוב חיצוני של מכוניות. בוקיי אינו זר לעולמות היצירה והחדשנות. בעבר עבד עבור קבוצת פולקסווגן במספר תפקידי עיצוב, כולל פרויקטים ייחודיים בשיתוף עם אודי ו-SEAT.

את דרכו המקצועית החל בלימודים בבית הספר היוקרתי לעיצוב תעשייתי בצרפת, Strate School of Design, ומשם התקדם לתפקידי מפתח בתעשייה האירופאית. בין השאר, תרם לעיצוב הדור החדש של סקודה פאביה, והתמחה בשילוב של אלמנטים רטרו בעיצובים מודרניים – בדיוק מה שנדרש לפרויקט זה.

רומן בוקיי. הפרוייקט הופקד בידיו (מתוך האתר הרשמי)רומן בוקיי. הפרוייקט הופקד בידיו (מתוך האתר הרשמי)

בוקאי, שהוא גם חובב אופנועים, תיאר את העבודה על הפרויקט כ"שינוי מרענן ואתגר יצירתי נהדר". לדבריו, הוא שאב השראה מהקווים של שלדת האופנוע המקורית של שנת 1899, אך תרגם אותם לשפת עיצוב מודרנית התואמת את עולם התחבורה החשמלית של המאה ה־21.

במקום מנוע בנזין גלוי, כמו באופנוע המקורי, משאיר הדגם החדש חלל פתוח במרכזו – בו תלוי סמל סקודה כמעין פסל מודרני, מוקף בשלדה קלאסית-עתידנית. פרט עיצובי ייחודי נוסף הוא מושב העור החום, שנראה כאילו הוא מרחף מעל השלדה, ממש כמו תיק הכלים הקטן התואם בצבעו ובחומרו. גם חישוקי הגלגלים עוצבו בהשראת עולם הרכב – עם חישורים עבים המזכירים חישוקים של מכונית ולא של אופנוע.

תהליך העיצוב החל בסקיצות בעיפרון – דרך עבודה שרבים במקצוע רואים בה מיושנת, אך בוקאי הדגיש את יתרונותיה: "הרעיונות זורמים בצורה חופשית יותר כשמציירים על נייר, ללא מסך, ללא הסחות דעת", אמר. מהסקיצות נוצרו שלוש הדמיות דיגיטליות, שעל פיהן נבנה הדגם הסופי. אגב, למרות העיצוב המרשים והתגובות הנלהבות, יש לשים לב לכך כי מדובר בייצור קונספט בלבד – לא אופנוע שיופק בייצור סדרתי, אלא מחווה ויזואלית והיסטורית לעבר של סקודה.

רוצים לדעת ראשונים על כל כתבה במדור האזור המוטורי? היכנסו לתפריט באפליקציית ONE בסמארטפון, בחרו “התראות” וסמנו את האזור המוטורי. נתראה בכתבה הבאה

הכותב שי לב שימש בעבר כעורך הראשי של אתר ONE ובימים אלו עורך את מדור האזור המוטורי באתר. 




טוען תגובות...
אסור לפספס
נגןניוקאסל מציעה כרטיס VIP עם שלל פינוקים
ניוקאסל מציעה כרטיס VIP עם שלל פינוקים
נגןשווה: כרטיס vip עם ארוחת שף במשחק של מסי
שווה: כרטיס vip עם ארוחת שף במשחק של מסי
נגןהחברים של זהבי חשפו: על מה ערן מתקמצן?
החברים של זהבי חשפו: על מה ערן מתקמצן?
נגןשווה את הכסף? הקבוצה שמציעה כרטיס VIP ב-275 יורו
לא כזה יקר: הקבוצה שמציעה כרטיס VIP נדיר
/* LAST / NEXT ROUNDs */