אלי גוטמן, המאמן "הגרמני" של הדאבליסטית הפועל תל אביב, הידוע בסגנון המשחק הטקטי והמבוקר שלו, הציג השנה קבוצה עם סגנון משחק שמח, יצירתי ומלהיב. השינוי אפילו מועצם כאשר זה מתחולל במועדון כמו הפועל תל אביב בו ניצחון של 0:1 הוגדר בזמנו על ידי עלי מוהר ז"ל כ"לפרק" את הקבוצה היריבה.
האם גוטמן אכן שינה את סגנונו? האם מאמן בעל ניסיון כה רב מסוגל לשנות מנהגיו? האם אדם מבוגר מסוגל להשתנות? מה מייצר שינויים אישיים? כל אחד מאיתנו ניצב לא פעם מול הדילמה של השינוי האישי, בדרך כלל כאשר אנחנו מזהים מחירים אישיים כואבים - התקעות במקום העבודה כאשר החברים מתמנים לעמדות מפתח, כישלונות בהשפעה ושכנוע על עמיתים בעבודה, קושי במציאת בן/בת זוג, סדקים במערכות יחסים, ילדים שתובעים נוכחות רבה יותר איתם על חשבון העבודה, ועוד ועוד.
במרבית המקרים האשמה מושלכת על האחר - המאמן, המנהל, בת הזוג וכו', עד אשר נופל האסימון ונמצא המכנה המשותף בכל מקרי הכישלון – אני.
גם מנהלים ומאמנים נמצאים במקומות האלה ובוחנים מחדש את סגנונם הניהולי. קיימות גישות רבות לשינוי, אתאר שלוש גישות מרכזיות, כולל השערות לגבי המקרה הפרטי של גוטמן:
|
אלי גוטמן עם הצלחת. עבר שינוי לטובה (גיא בן זיו) |
|
הגישה השכיחה – התמקדות בנקודות טעונות שיפור ועבודה עליהן. גישה זו מצריכה תעצומות והעמקה משמעותית בנבכי הנפש. לעתים, אירוע מכונן פועל כמאיץ התקדמות. אגב, מעניין אם סוג של אירוע הלב שהיה לגוטמן בזמנו גרם לו להבין שהמשך עבודה בסגנון כל כך מתיש ולחוץ מחייב שינוי בסיסי ועמוק.
הגישה המתמקדת בנקודות העוצמה – השלמה עם החסרונות שלנו והתמקדות במה שאנחנו אוהבים ועושים הכי טוב. הרציונל הוא שהשקעה בנקודות החוזק יהיה הרבה יותר משמעותי משיפור קטן וסיזיפי בחסרונותינו. תיירי הנרי אמר בזמנו שהיו לו הרבה מאמנים שהתמקדו במה שהוא היה פחות טוב ("הגישה השכיחה") אך רק ארסן ונגר הקפיץ משמעותית את הקריירה שלו בכך שביקש ממנו להתמקד במה שהוא טוב ודרש ממנו לשפר תכונה זו כדי שיהיה בה הכי טוב בעולם. למתעניינים, הרחבות לגישה ראו בספרו המעולה של ג'ים קולינס - 'גלגל התנופה - מטוב למצוין'.
|
תיירי הנרי עם ארסן ונגר. המאמן ביקש מהחלוץ להתמקד בנקודות החוזק שלו |
|
אגב מקרה גוטמן, האם היכולת שלו לעבוד עם עוזר מאמן דומיננטי כמו אבוקסיס שמשלים אותו בחלקים הרכים והתמקדות של גוטמן בחוזקות שלו (טקטיקה לדוגמא) היא זו שייצרה את השינוי השנה?
הגישה ההתנהגותית - שיפור בנקודות החוזקה יחד עם שיפור התנהגותי באזורים טעוני שיפור. לדוגמא, מליווי של מנהל הנוטה להתפרץ ולהפסיד בעקבות כך נקודות רבות הוא הגדיר לעצמו כלל אישי של מענה למייל מעצבן רק לאחר שעה בה הוא יירגע ולא יפעל מתוך תסכול. גישה זו מומלצת ומאוד פרקטית.
המשותף בכל אחת מהגישות הללו הוא השלב הראשון - מודעות לנקודות החוזק ונקודות טעונות השיפור ונכונות לעבודה עליהם. לגבי ההמשך, ניתן לפנות לאלי גוטמן לקבלת פרטים...